A jeles zenész ma reggel arról beszélt az ATV-ben, hogy az a tizenkétfokú zenei skála, amelyet mindnyájan ismerünk és amely az oktávot (7 egész hangot  és 5 félhangot kijelölve) 12 egyenlő részre osztja, voltaképpen hamis. Ezt nevezzük természetes hangsornak, holott természetellenes. A barokk mesterek például eredetileg másként hangolták hangszereiket, ma eltorzítva játsszák őket. Ha az eredeti hangzást halljuk, az tűnik hamisnak, mert máshoz szoktunk.

Természetesebb hangzásra ad lehetőséget a mikrotonalitás, amely az egész és félhangoknál tetszőlegesen kisebb közökre osztja az oktávot. Ilyen például az indiai és afrikai népzene. A mikrotonális skálák a kortárs zenében is szerepet kaptak, az ilyen hangzások megalkotásában kiemelkedő szerepett játszott oéldául Harry Partch XX. századi zeneszerző és hangszerkészítő. Ő egy olyan skálarendszert hozott létre, amely az oktávot 43 részre osztotta. 

Mandel Róbert kiszorult a magyarországi kulturális életből, jelenleg főleg Bécsben él és működik. Erről is beszélt a ma reggeli műsorban, korábban részletesen is kifejtette, miért kellett elhagynia az országot: Mandel Róbert Friderikusznál.