20 kg fával tesz meg 100 km-t a fagáz meghajtású autó

autó fagáz lada ukrajna gáz meghajtású autó Leleményes ukrán autósok a magas benzinárak szorításában újrafelfedezték a fatüzelésű, fagázzal hajtott automobilt. Amely minden ellenkező feltételezés ellenére mégcsak környezetbarát is: optimális beállítás mellett a kipufogógáz akár belélegezhető, a károsanyagkibocsájtás sokkal kedvezőbb, mint a benzin- vagy dízelmeghajtású autóknál. A fa vagy faszén üzemanyaggal 100  kilométert legkevesebb 5×, de jó konstrukció esetén akár 20× olcsóbban tehetünk meg - igaz kicsit tovább tart, bár a videón bemutatott Lada állítólag fagázzal hajtva eléri a 95 km/óra sebességet.     

Oxigénhiányos zártterű égetéssel a fa nagy része éghető gázokká alakítható, és ez a gáz aztán teljes oxidálás során elégethető. Ezzel jelentős mennyiségű hőenergia nyerhető, amely aztán elektromos vagy mechanikai energiává alakítható. Az éghető gázok előállítása fából, illetve szénből már a 18. század végén megkezdődött. Ilyen mesterséges gázt használtak például az utcai közvilágításra.

Forrásaink szerint az első fagázzal működő autót 1901-ben Thomas Hugh Parker tervezte, és építette meg, de széles körben csak a II. világháború idején terjedt el, főként a civil lakosság körében. Ennek oka az volt – olvassuk egy szakmunkában -, hogy a háború alatt a szövetségesek és a Szovjetunió nem szállított olajat a németek által megszállt európai országokba, a helyi kevés termelést pedig a Wermacht használta föl. A megszállt Dániában a civil járművek (személyautók, traktorok, kompok, mezőgazdasági gépek) 95%-a használt fagáz generátorokat, a világon milliónál is több ilyen generátor működött.

Forrás: Fatüzelésű Lada - fagáz meghajtású autó, gázmeghajtás, fatüzelés, technológia